آثار و مصارف زکات

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ 0
آثار و مصارف زکات
  • آیه103سوره توبه
    خُذْ مِنْ امْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ انَّ صَلوتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ
    (اى رسول!) از اموال آنها، صدقه‏اى (زكات) بگير، تا (به اين وسيله) آنها را پاك سازى و پرورش دهى و به آنها (هنگام گرفتن زكات) دعا كن كه دعاى تو، مايه آرامش آنهاست؛ و خدا (به دعاى مؤمنان) شنوا و (به مصالح مؤمنان) داناست.

در آيه 103 سوره توبه بعد از دستور گرفتن زكات، توسط پيامبر، مى‏فرمايد «تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكّيهِمْ بِها» يعنى تو با «گرفتن زكات» آنها را پاك مى‏كنى و رشد مى‏دهى، اين دستور، اشاره به دو بعد، تربيتى و اجتماعى زكات دارد.
در بعد تربيتى، مؤمنان با پرداخت زكات از دنياپرستى، بخل و امساك، پاك مى‏شوند و نهال نوعدوستى، سخاوت و توجه به حقوق ديگران در آنها پرورش مى‏يابد.
در بعد اجتماعى، با پرداخت زكات، مفاسد و آلودگيهايى كه به خاطر فقر و اختلاف شديد طبقاتى و محروميت گروهى از جامعه ايجاد مى‏شود، از بين رفته، صحنه اجتماع از اين آلودگيها پاك مى‏شود و نيز همبستگى اجتماعى و رشد و پيشرفت اقتصادى در پرتو اين‏گونه برنامه‏ها، تأمين مى‏گردد. بنابراين، حكم زكات هم «پاك كننده فرد و اجتماع‏ است (تُطَهِّرُهُمْ) و هم رشد دهنده بذرهاى فضيلت در افراد و هم سبب پيشرفت جامعه (تُزَكّيهِمْ) و اين رساترين تعبير درباره زكات است.»

مصارف زكات‏

  • آیه60 سوره توبه
     إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
    صدقات، تنها به تهيدستان و بينوايان و متصديّان [گردآورى و پخش‌] آن، و كسانى كه دلشان به دست آورده مى‌شود، و در [راه آزادى‌] بردگان، و وامداران، و در راه خدا، و به در راه مانده، اختصاص دارد. [اين‌] به عنوان فريضه از جانب خداست، و خدا داناى حكيم است.
منحصراً زكات مخصوص فقرا و مساكين و كاركنانى است كه براى جمع‏آورى آن كار مى‏كنند و كسانى كه براى جلب محبتشان اقدام مى‏شود و براى آزادى بردگان و بدهكاران و در راه (تقويت آيين) خداوند و واماندگان در راه، اين يك فريضه (مهم) الهى است؛ و خدا دانا و حكيم است.
در اين آيه شريفه خداوند به روشنى مصارف واقعى زكات را بيان كرده و آن را با كلمه (انّما) كه دلالت بر حصر دارد آغاز نموده و اين نشان مى‏دهد كه بعضى از افراد خودخواه، يا بى خبر، انتظار داشتند بدون هيچ‏گونه استحقاق، سهمى از زكات دريافت دارند كه با كلمه (انّما) دست ردّ به سينه همه آن‏ها زده شده است. به هر حال خداوند مصارف زكات را در هشت مورد خلاصه مى‏كند
  • . فقرا
  •  مساكين (فقير) يعنى كسى كه در زندگى خود كمبود مالى دارد هر چند مشغول كسب و كارى باشد و هرگز از كسى سئوال نكند امّا (مسكين) كسى است كه نيازش شديدتر است و دستش از كار كوتاه است و به همين جهت از اين و آن سئوال مى‏كند.
  • گروهى كه براى جمع ‏آورى زكات و اداره بيت‏المال، سعى وكوشش مى‏ك نند.
  •  (مؤلّفة قلوبهم) كسانى كه براى پيشبرد اهداف اسلامى انگيزه معنوى ندارند و با تشويق مالى مى‏توان تأليف قلب و جلب محبت آنان نمود مانند كفار و غير مسلمانان كه به خاطر استفاده از همكارى آن‏ها در جهاد از طريق كمك مالى تشويق مى‏شوند.
  • آزاد ساختن بردگان.
  •  پرداخت دين بدهكاران‏
  • در راه خداوند: منظور از آن تمام راه‏هايى است كه به گسترش و تقويت آيين الهى منتهى مى‏شود اعم از مسأله جهاد و تبليغ و مانند آن.
  • واماندگان: يعنى مسافرانى كه بر اثر علتى در راه مانده‏اند، زاد و توشه و مركب كافى براى رسيدن به مقصد ندارند هر چند افراد بى بضاعتى نيستند ولى بر اثر دزدزدگى يا بيمارى يا گم كردن اموال خود يا علل ديگر به چنين وضعى افتاده‏اند اين چنين اشخاص را بايد از طريق زكات به مقدارى كه براى رسيدن به مقصد لازم است بى‏نياز ساخت.


اکبر دهقان،راه رشد، ص: 89